Comrade...

Saturday, 29 December 2012

To Do or Not..

Salam.. 

   "Dalam tenang selautan air pasti ada badainya,
    Dalam riuh sekawan murai pasti ada sedihnya, 
    Dalam ganas segulung ombak pasti ada patuhnya,
    Dalam diam jiwa bergolak pasti ada mahunya." 

Setiap yang berlaku pasti ada kisahnya, apa yang aku mahu kongsi pada malam ini adalah sesuatu aku sendiri tak tahu bagaimana harus aku coretkan diatas layar teknologi ini. Apa yang mahu aku katakan adalah bagaimana ingin membuat sesuatu keputusan tanpa melukakan sesetengah pihak.

Memang sukar menjaga hati sesetengah orang dengan keputusan yang kita buat.. Setuju seandainya aku berbicara bahawa setiap apa yang kita lakukan pasti ada kelemahannya. Aku akui kelemahan diri ini, kerana kita insan biasa.

   "Bukan mudah membina empangan jika tidak dirobek hutan,
    Bukan mudah membina kejayaan jika tidak ada pengorbanan."

Jujur aku katakan setiap apa yang aku lakukan pasti ada suara-suara lunak yang menyokong dari belakang, namun tak lupa juga suara-suara kasar yang mengherdik dan mengata. Lihat, setiap apa yang dilakukan sukar untuk diterima oleh semua orang. Tapi kemana kita jika kita tunduk dibawah herdikan dan umpatan mereka-mereka diluar sana??

      "Setiap kemegahan sebuah tembok berdiri, bermula
       dengan sekecil bata, Setiap kemewahan yang dikecapi  
       bermula dengan setitis keringat."

Setiap perkara dimulakan dengan Satu. Langkah pertama yang mengorak membuatkan kita maju. Malu bukan satu alasan untuk menghalang kita maju. Malu hanyalah perasaan, sama seperti sedih, marah, gembira.. Perasaan boleh dikawal, hanya minda yang utuh diperlukan untuk memacu. 

     "Tidak akan ada kemajuan jika tidak ada risiko." 

Setiap perkara yang kita lakukan ataupun mahukan pasti ada risiko. kemana sahaja kita berada kita terdedah kepada risiko. Risiko adalah perkara yanng sering berlegar didalam minda yang cuba menganggu gugat setiap langkah yang cuba kita ambil. Tapi kita seharusnya ingat, tanpa risiko kita akan leka. 

Sentiasa berani menerima cabaran, sentiasa yakin untuk melangkah, Tapi sentiasa waspada kepada sebarang kemungkinan yang bakal mendatang. 

   "Tidak akan maju seseorang itu jika berlindung dibawah 
    tempurung, keselesaan menyebabkan seseorang itu lalai."

Keluar dari kepompong selesa, dan terbanglah menikmati dunia. Banyak yang perlu kita pelajari didunia ini. 

  "Ilmu kita hanya secebis air yang melekat dijari jika 
   ingin dibandingkan dengan Ilmu Maha Pencipta yang seluas 
   lautan."

Jangan gentar mengorak langkah. Biar terjatuh berkali-kali, asalkan bangkit penuh berisi. Daripada mati didalam tidur, adalah baik mati didalam tempur.. Hanya sekadar coretan, salam...


-Nukilan Purnama Malam-

Friday, 28 December 2012

Dua Dunia

Dua Dunia.. banyak perbezaan antaranya.. acapkali teman aku berbicara, kenapa aku masih terus berada dalam bidang ini? aku sering bertanya pada diri aku jua. betulkah langkah yang aku pilih. Ya, memang bidang yang aku belajar tak sama dengan bidang yang aku ceburi.
 " Antara animal science dan teater, apa persamaan nya?"

Memang tak banyak persamaan, macam yang aku khabarkan umpama dua dunia yang tiada jalan penghubung. Antara minat dan tanggungjawab. Yang kanan menjanjikan segulung ijazah, yang kiri menjanjikan selautan pengalaman.
   Memang cara aku yang pelik memilih jalan sebegini, tapi fikirkanlah.. duduk didalam bilik hanya menelaah sebarang subjek yang dicurah, ataupun berada didalam society menimba pengalaman. aku memilih berdamping dengan mereka yang sudah lama mengenal erti hidup. Benar, zaman sekarang hanya segulung ijazah yang sering dibanggakan didalam tangan, tapi selepas itu apa harga segulung ijazah jika setiap kali berjumpa orang kita malu, kita tak tahu bergaul. 

    "Selalu lari bila dirapat,selalu malu bila soalan diaju,   
      selalu segan memberi pendapat, rela mengikut dari meneraju"

    Berapa ramai antara kita yang mengejar segulung ijazah mampu meneraju dan memberi pendapat? aku bukan omong kosong, byk yang sudah kulihat dihadapan mata. mereka yang hebat bersama teori tidak semetinya hebat didalam aplikasi.

  Bukan niat untuk bangga diri, cuma peringatan untuk diri. Tanya diri sendiri, setiap kali diuji apa yang cuba dikecapi. Tanyalah diri.. 

    "Tak kisahlah dapat markah berapa pun, asalkan aku jawab apa       
     yang aku faham"

   Berapa ramai yang lafazkan ayat diatas? Tak ramai, semuanya sibuk mengejar 'HURUF' dan 'ANGKA' sebab sistem telah menanam mentaliti kita dengan menyatakan yang setiap dari kita akan dilabelkan sebagai bagus atau tidak dengan kuasa 'HURUF' dan 'ANGKA'.. tanya diri apa yang sebenarnya kita kejar dalam hidup ini.

     "Tukar je la kos kau wan, dah kalau tu yang kau minat" 

  Banyak kali aku dengar ayat di atas, tapi sikit pun aku tak berganjak dari cara aku. Yang kanan aku masih pegang kerana itu yang dituntut oleh sistem, manakala yang kiri masih ku ikut kerana disitu aku belajar dan kenal erti hidup. Aku cuba seimbangkan keduanya agar aku tidak lari dari garis tuju hidup ku yang sebenar.

Salam.... 
                                          -Nukilan Purnama Malam-

Wednesday, 5 December 2012

Bile Bosan

Just a short post.. tengah2 kebosanan selepas selesai berlatih time Pentas-Care hari 2 aku saje2 try goreng2 gitar.. Dah lame tak main skill pun dah berkarat dah haha.. Time tgh2 syok2 main 2 tiba-tiba datang ilham.. apa lagi buat lagu la.. ngan geng PENTAS yang ad Sakinah n Syazli maka sebuah lagu pendek pun tercipta hahaha.. Record sesaja, pastu tup2 hari ni video 2 ad kt youtube mesti kina punyer keje.. so just chill n layan lagu yang tak seberapa ni.

.Our Songs