Comrade...

Monday 7 January 2013

Bukan Aku Sengaja

Salam..

Bukan aku sengaja berlayar di lautan luas,
Kerna aku sedar kekuatan ombak yang berhempas,

Bukan aku sengaja mengejar sekawan burung yang terbang,
Kerna aku tau aku mampu tersungkur dan terlentang,

Bukan aku sengaja berlagak tenang,
Kerna aku tau banyak mulut akan bersuara lantang,

Bukan aku sengaja merahsiakan perlakuan ku,
Kerna aku tau akan ada banyak persoalan yang timbul dari benak fikiran mu,

Bukan aku sengaja terus diam membatu,
Kerna diri ini sudah penat menjadi guru,

Biar beribu tohmahan dilempar kepada ku,
Biar berjuta kesalahan dihambur kepada ku,
Aku akur,
Kerna itu memang salah ku,

Sesiapa yang bersuara lantang tanpa mengenali aku,
Letak diri mu di tempat ku,

Mulut akan berbicara : Aku mampu
Akal akan berkata: Persetan dengan alasan mu
Hati akan bersangka : Kau hanya mengikut nafsu
Mata akan diam seribu bahasa,

Kerna apa?
Kerna matalah yang membawa segala spekulasi itu..

Bukan aku sengaja mencoret ini sebagai luahan hati,
Kerna coretan ini hanyalah sekadar nukilan puisi sang pemerhati.

Salam..
-Nukilan Purnama Malam-

No comments:

Post a Comment